DE GESCHIEDENIS VAN VTK
Op 4 mei 1894 werd in Mechelen een nieuwe
toneelvereniging opgericht: de Werkmanskring. Het gezelschap bleef hetzelfde maar de naam
veranderde eerst in Het Christen Werkersverbond om uiteindelijk als "Voor Taal en
Kunst" de geschiedenis in te gaan. Van bij de aanvang bracht de vereniging drie
producties per seizoen op de planken.
Het Volksbelang was de eerste thuishaven van de vereniging. In mei 1953 verhuisde het
gezelschap naar de Stadsschouwburg, dat op het geboed van accomodatie en infrastructuur
veel beter geschikt was voor toneelvoorstellingen. Helaas moest de schouwburg in '82 haar
deuren sluiten, wegens tekortkomingen inzake brandveiligheid.
De meeste Mechelse toneelkringen weken uit naar kleinere, eigen zalen. Voor Taal en Kunst
opteerde voor de kleine zaal van het MMT, die door het Mechels MiniatuurTheater ter
beschikking werd gesteld. Voortaan worden er van elke productie twee voorstellingen
gegeven, gespreid over twee weekeindes.
VTK kan terugblikken op een mooie geschiedenis. Een aantal inmiddels bekende acteurs en
actrices boekten hun eerste successen op de planken van het Mechelse gezelschap. Bekende
namen zijn ongetwijfeld de broers Manu en René Verreth, de steunpilaren van het MMT. Maar
ook Carry Goossens, Vic De Wachter, Hilde Van Haesendonck, Danny Timmermans en Bart De
Pauw begonnen hun carrière bij VTK.
Palmares
VTK kan bogen op een indrukwekkend palmares. In het
seizoen '64-'65 nam het gezelschap deel aan het eerste Schelde-Maas toernooi, met als
resultaat een eerste en tweede prijs voor de beste actrice, acteur, regie en decor. De
deelname aan het tweede toernooi in '67-'68 was goed voor een tweede prijs voor regie,
acteur, decor, eenheid en zuiverheid van taal. Datzelfde seizoen kaapte VTK met 80 ten
honderd de eerste prijs weg van de stedelijke jury Stad Mechelen, met Reinaert De Vos.
In '69-'70 werd een nationale toneelwedstrijd georganiseerd ter gelegenheid van het
75-jarig bestaan. VTK nam ook verschillende keren deel aan het Vondeljuweel. In '78
behaalde "Een bruid in de morgen" van Hugo Claus de tweede prijs. "Een
spiegel" van Nestor De Tière was in '81 goed voor de eerste prijs. In '89 kreeg
"Het huis van vertrouwen" van Rudy Geldhof een nominatie voor
verdienstelijkste hoofdrol en in '93 waren er nominaties voor vrouwelijke
hoofdrol, homogeniteit en live-muziek voor "Vrijgezellenavond"
van Willy Russell.
De Boonbloem
Op 4 mei '94, precies op de honderdste verjaardag van
VTK, werd de Mechelse toneelvereniging op het Mechelse stadhuis ontvangen en kreeg het de
titel van de Rederijkerskamer "De Boonbloem" toegekend. In Mechelen groeiden
indertijd drie toneelgezelschappen uit tot echte Rederijkerskamer. De Peoene is de oudste
en belangrijkste, De Geraepte Loetens werd later De Lisbloem en de jongste van de
geprivilegieerde kamers is De Boonbloem.
De Peoene slaagde erin om tot vandaag de dag te blijven bestaan. De Lisbloem en De
Boonbloem verwelkten echter langzaam maar zeker. Tot enkele jaren geleden de
toneelvereniging De Moedertaal de titel van De Lisbloem kreeg toegekend en de kring Voor
Taal en Kunst in '94 het recht kreeg om zich rederijkerskamer De Boonbloem te noemen.
Stuwende kracht
Dat Voor Taal en Kunst 100 jaar kon blijven bestaan is voor een groot deel te danken aan het dynamisme, het enthousiasme en het geloof in het amateurtoneel van Gust Horsten. Jarenlang was hij de stuwende kracht achter de toneelvereniging. Hij ijverde steeds voor verjonging en vernieuwing, waarbij hij vooral kwaliteit trachtte na te streven.